10 نکته برای رشد مجدد مو

 

موها مانند یک تاج درخشنده هستند و طبیعی است که وقتی وضعیت موهایتان راضی‌کننده نباشد، بخواهید آن را بهبود ببخشید. اگر می‌خواهید موهای از دست رفته را دوباره به دست آورید و یا می‌خواهید موهایی را که دارید، تقویت نمایید، از درمان‌های طبیعی زیر استفاده کنید. کارآیی این درمان‌ها اثبات شده است؛ این درمان‌ها باعث بیش‌تر شدن رشد موها می‌شوند و نیز موهایی که الان روی سرتان هستند را بهتر می‌کنند.

1. ماساژ
ماساژ پوست سر می‌تواند رشد مو را بیش‌تر کند؛ ماساژ را می‌توان با استفاده از روغن‌های مخصوص مو یا ماسک‌ها انجام داد.

ماساژ پوست سر را تحریک می‌کند و ضخامت موهای شما را بیش‌تر می‌کند. پس هر روز زمانی را به ماساژ پوست سرتان اختصاص دهید؛ از طریق ماساژ تنش‌ها و استرس‌های شما نیز از بین می‌روند. تصور بر این است که فشار کششی در طول ماساژ، رشد مو را بیش‌تر می‌کند و ضخامت مو را در سلول‌های پیاز مو افزایش می‌دهند.

2. آلوئه ورا
مدت زمان درازی است که از آلوئه ورا برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. آلوئه‌ورا پوست سر را نرم می‌کند و به مو حالت می‌دهد. آلوئه‌ورا شوره سر را کاهش می‌دهد و فولیکول‌های مو را که در اثر چربی زیاد پوست سر بسته شده‌اند، باز می‌کند. می‌توانید چند بار در هفته از ژل آلوئه‌ورای خالص برای ماساژ پوست سرتان استفاده کنید. همچنین می‌توانید از شامپوها و حالت‌دهنده‌هایی که دارای آلوئه‌ورا هستند، بهره بگیرید.

3. روغن نارگیل
روغن نارگیل دارای اسیدهای چربی است که در ساقه‌ی مو نفوذ می‌کنند و کمبود پروتئین مو را جبران می‌نمایند. روغن نارگیل را هم می‌توان قبل از شستشوی مو و هم بعد از آن استفاده کرد (کاملاً بستگی به نوع موهای شما دارد).

اگر موی چربی دارید، می‌توانید روغن را در طول شب و یا چند ساعت قبل از این‌که به حمام بروید روی موی خود بمالید. روغن نارگیل را روی پوست سر و کل موهای خود ماساژ دهید. اگر جنس موهای شما خشک است، می‌توانید روغن نارگیل را روی موهای خود بمالید. هرچند پژوهش‌های بیش‌تری باید در زمینه‌ی روغن نارگیل و نقش آن در افزایش رشد مو صورت بگیرد، ولی روغن نارگیل قرن‌هاست که برای سلامتی و درخشندگی موها استفاده می‌شود.

4. ویویسکال
ویویسکال یک داروی طبیعی برای تقویت موهاست و باعث بهتر شدن رشد مو در افرادی است که تارهای موی آن‌ها خیلی ضعیف است. ویویسکال حاوی یک ترکیب دریایی به نام آمینومارسی است.

ویویسکال از چندین ماده‌ی معدنی، ویتامین و پودر کوسه و حلزون تشکیل شده است. این مواد سلول‌های جدیدی را در پوست به وجود می‌‌آورند و سلول‌های موجود را قوی‌تر می‌سازند. برای گرفتن نتیجه، به مدت شش ماه روزی دوبار از این قرص‌ استفاده کنید. از ویویسکال در شامپو و حالت‌دهنده‌ی مو نیز استفاده می‌شود.

5. روغن ماهی
از آن‌جا که اسیدهای چرب امگا حاوی مواد‌مغذی و پروتئین هستند، مصرف ‌آ‌ن‌ها می‌تواند رشد موهای شما را از درون بهتر کند. استفاده از یک مکمل امگا به همراه آنتی‌اکسیدان به سفت شدن و افزایش قطر موهای شما کمک می‌کند و همچنین ریزش موهای شما را کاهش می‌دهد. اسید‌های چرب امگا عملکرد سلول‌ها را بهتر می‌کنند و می‌توانند باعث افزایش ایمنی بدن شما می‌شوند و در کل سلامتی شما را بهتر می‌کنند. در مصرف مکمل‌ها بهتر است از دوز پیشنهادی تولید‌کننده‌ی آن‌ها پیروی کنید.

6. جنسینگ
جنسینگ کیفیت پیاز مو را بهتر می‌کند و رشد موها را افزایش می‌دهد. جینسنوسیدها که تأثیرات مثبت آن‌ها روی مو ثابت شده است، ترکیبات فعال موجود در جنسینگ هستند. جنسینگ را طبق توصیه‌ی تولیدکننده‌ی آن استفاده کنید و مراقب تأثیرات جانبی احتمالی آن باشید.

7. آب پیاز
اگر بتوانید بوی آب پیاز را تحمل کنید، متوجه فواید آن روی موهای خود خواهید شد. پژوهش‌ها نشان داده است آب پیاز با تقویت رشد مو، عارضه‌ای به نام آلوپسی آریتا رو درمان می‌نماید. آب پیاز گردش خون را بهتر می‌کند. مطالعاتی که روی جانوران انجام شده‌اند، نشان می‌دهد آب پیاز عامل رشد کراتین و جریان خون در کوتیکول‌ها را بهبود می‌بخشد.

می‌توانید آب چند پیاز را بگیرید و آن را روی موهای خود ماساژ دهید و اجازه دهید حداقل 15 دقیقه روی پوست سر بماند. سپس موها را با شامپو بشویید.

8. روغن رزماری
رزماری یکی از اولین روغن‌هایی است که انسان از آن برای تقویت رشد مو و کاهش ریزش مو استفاده نموده است. روغن رزماری باعث رشد موهای جدید می‌شود و می‌تواند برای درمان عارضه‌ی آندروژنتیک آلوپسی مورد استفاده قرار بگیرد.

چند قطره روغن رزماری را در یک روغن دیگر ریخته و آن را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید و بعد موها را آبکشی نمایید. چند بار در هفته از این روغن استفاده کنید. می‌توانید چند قطره روغن رزماری را داخل شامپو و حالت‌‌دهنده‌ی موهای خود بریزید و به صورت روزانه از آن استفاده کنید. روغن‌های اسانسی را به صورت مستقیم روی پوست خود استفاده نکنید؛ همواره آن‌ها را با یک روغن دیگر (روغن پایه) و یا شامپوی خود، مخلوط کنید.

9. روغن گیاه شمعدانی
می‌توانید از روغن گیاه شمعدانی برای بهتر کردن رشد مو و تقویت گردش خون در پوست سر استفاده کنید. چند قطره روغن شمعدانی را در یک روغن پایه ریخته و از آن به عنوان ماسک مو استفاده کنید. می‌توانید چند قطره از آن را در شامپو و حالت‌دهنده‌ی موهایتان بچکانید.

روغن شمعدانی به استقامت، آبرسانی و تقویت موهای شما کمک می‌کند.

10. لیمو
می‌توانید از آب‌ لیموی تازه و یا روغن لیمو برای رشد و بهتر‌کردن کیفیت موهایتان استفاده کنید. روغن لیمو پوست سرتان را سالم و رشد موهایتان را بیش‌تر می‌نماید. قبل از شامپو کردن موهایتان، آب‌لیموی تازه را روی پوست سرتان ماساژ دهید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند. می‌توانید از مخلوط چند قطره روغن لیمو در یک روغن پایه به عنوان ماسک مو استفاده کنید.

نکته‌ی پایانی
اگر می‌خواهید وضعیت موهایتان را بهتر کنید، باید برنامه‌ریزی داشته باشید و به آن پایبند بمانید. به‌خاطرداشته باشید که شاید چندین ماه طول بکشد تا نتیجه‌ی حاصل از درمان‌ها را ببینید. برای درمان، باید خلاقیت داشته باشید و می‌توانید حتی درمان‌های ترکیبی هم داشته باشید.

هر روز زمانی را برای غذارسانی به موهایتان صرف کنید. اگر ریزش موی شما ناشی از مسائل عاطفی و احساسی و اضطراب است، می‌توانید از شیوه‌های مراقبت از خود استفاده کنید؛ که دراین صورت، درمان اثر بهتری خواهد داشت. مثبت باشید و تمام تلاشتان را به کار بگیرید تا یک شیوه‌ی سالم زندگی داشته باشید؛ این شیوه سالم برای زندگی مکمل برنامه‌ی درمانی شما خواهد بود.

اگر این روش‌های طبیعی برای شما کارآیی نداشتند، با پزشک خود درباره‌ی داروها یا سایر شیوه‌های درمانی صحبت کنید.