23 روش طبیعی برای تسریع رشد مو

 

23 روش طبیعی برای رشد موها:
 

بسیاری از خانم هایی که موهای کوتاه یا متوسطی دارند، دوست دارند موهایشان سریع تر رشد کرده و بلند شود. اما رشد موها بسته به ژن فرد و با توجه به سلامت آن ها محدودیت هایی دارد. البته رژیم غذایی سالم، مصرف سبزیجات و ویتامین های مختلف و مراقبت از موها می تواند در رشد موها تا حدودی تاثیر گذار باشد. در این مقاله از سایت آرایشگری رژلب، 23 روش برای رشد سریع تر موها بررسی می شود.

 

 رژیم غذایی سالم برای تسریع رشد مو

همان طور که برای سلامت بدن باید از مواد طبیعی و سالم استفاده کرد، برای تضمین سلامتی موها نیز باید با دقت مواد غذایی خود را انتخاب کرده و در رژیم غذایی خود مواد خوراکی حاوی روی و آهن قرار داد. همچنین عدس و دانه های سویا و مواد غذایی حاوی ویتامین ث می توانند به رشد سریع تر موها کمک کنند.

 

نوشیدن آب برای تسریع رشد مو

نوشیدن آب فراوان نه تنها باعث رفع تشنگی می شود، بلکه سموم بدن را از آن خارج کرده و به رشد موها کمک می کند. به همین دلیل معمولا توصیه می شود، در طول روز 8 لیوان مایعات مصرف شود.

 

نشستن مداوم موها برای تسریع رشد مو


به دلیل تعرق، گرما و چرب شدن سریع موها، بسیاری از ما تمایل داریم تا موهای خود را هر روز بشوییم. در صورتی که این کار اشتباه است و با شستن و شامپو کردن روزانه موها، چربی های طبیعی آن ها از بین رفته و احتمال آسیب دیدن موها بالا می رود. به همین دلیل معمولا توصیه می شود کسانی که موهای معمولی یا خشکی دارند دو بار در هفته و کسانی که موهای چربی دارند، سه بار در هفته موهای خود را با شامپو بشویند تا علاوه بر آبرسانی موها، چربی های ضروری روی آن ها نیز حفظ شود.
البته در حین شامپوکردن ماساژ کف سر نیز به رشد موها کمک می کند. همچنین ماساژ موها با روغن های طبیعی نیز رشد موها را سرعت می بخشد

 

ماساژ موها با روغن های طبیعی برای تسریع رشد مو
ابتدا کمی از روغن را روی موها بزنید.
سپس با نوک انگشتان خود کف سر را به صورت حرکات دایره مانند ماساژ دهید.
این کار را به مدت 3 تا 5 دقیقه ادامه دهید.
در آخر از آب سرد کمک گرفته و چربی های اضافی روی موها را بشویید.
 

خم کردن سر و شانه کردن موها از بالا به پایین برای تسریع رشد مو


یکی از روش هایی که برای تسریع رشد موها وجود دارد، خم کردن سر و شانه کردن آن ها از روی گردن تا بالای سر است. این کار گردش خون در کف سر را بهبود بخشیده و علاوه بر سریع تر کردن رشد موها، از ریزش موها جلوگیری می کند.

 

دوری از استرس برای تسریع رشد مو

استرس و افسردگی دو عامل منفی هستند که نه تنها به بدن بلکه به سلامت موها آسیب می رسانند. به همین دلیل نیز بسیاری از افرادی که استرس دارند، دچار ریزش مو نیز هستند.
برای از بین بردن استرس و افسردگی، ورزش، یوگا، و تکنیک های ریلکس کردن در کنار مصرف غذاهای سالم توصیه می شود. همچنین بهتر است فرد هر شب حداقل 7 تا 8 ساعت خوابیده و به پوست و موی خود استراحت دهد تا موها سریع تر رشد کنند.

 

به کارگیری گیاهان دارویی برای تسریع رشد مو


گیاهان دارویی زیادی مانند گلاب، مریم گلی، بابا آدم، گزنه، دم اسب و سنبل بری به رشد موها کمک می کنند. این گیاهان گردش خون در کف سر را بهبود بخشیده و در نتیجه موها را سالم تر و درخشان تر نیز می کنند. علاوه بر گیاهان گفته شده، چای سبز هم به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد، در رشد سریع تر موها بی تاثیر نیست.

 

مکمل های غذایی برای تسریع رشد مو


مصرف ویتامین های مختلف از طریق خوردن مواد غذایی شاید ممکن نباشد، به همین دلیل نیز توصیه می شود که هر فرد از مکمل های غذایی برای تقویت و رشد سریع تر موها استفاده کند. ویتامین های ث، انواع ویتامین های ب، ویتامین ای، بیوتین، ویتامین آ و ویتامین د برای حفظ سلامت بدن و رشد موها ضروری هستند. همچنین بیوتین یکی از مهم ترین مواد غذایی برای این کار است که در موادی مانند قارچ، آووکادو، تخم مرغ، سالمون، کره بادام زمینی و موادی از این قبیل یافت می شوند.

 

کوتاه کردن مرتب موها برای تسریع رشد مو

اگر می خواهید موهایتان سریع تر رشد کند، بهتر است آن ها را به طور مرتب کوتاه کرده و انتهای خشک و قسمت هایی که دچار موخوره هستند را کوتاه کنید تا موهایتان سریع تر رشد کند.

 

استفاده از کاندیشنر برای تسریع رشد مو


استفاده از کاندیشنر و نرم کننده های مو، علاوه بر آبرسانی موها، آن ها را نرم می کنند و به موها حجم بیشتری می دهند. البته لزومی ندارد که هر بار که موها شسته می شوند، از کاندیشنر استفاده شود.

 

شامپو نکردن بیش از حد موها برای تسریع رشد مو


لزومی ندارد هر بار که استحمام می کنید، موهای خود را با شامپو بشویید. البته دوش گرفتن و شستن موها می تواند، آلودگی ها، عرق و چربی موها را از بین ببرد. اما همان طور که در نکته شماره 3 گفته شد، لزومی ندارد که هر بار که استحمام می کنید، موها را بشویید و این کار باید حداکثر دو تا سه بار در هفته انجام شود.

 

ملایم شانه کردن موها برای تسریع رشد مو

هنگامی که موهای خود را شانه می کنید باید با ملایمت هر چه تمام تر این کار را انجام داده و موها را محکم نکشید. در صورتی که شانه کردن موها به درستی انجام شود نیز می تواند گردش خون در کف سر را بهبود بخشیده و به رشد موها کمک کند.

 

عدم استفاده از بالشت های پنبه ای برای تسریع رشد مو

برای داشتن یک خواب بهتر و موهایی که پس از خواب حالت زیبا و سلامت خود را حفظ کرده اند، بهتر است به جای بلاشت های پنبه ای، از بالشت های ابریشمی استفاده کنید.

 

نپیچاندن موها در حوله برای تسریع رشد مو


از آن جایی که موهای خیس آسیب پذیرتر هستند، پیچاندن آن ها در حوله باعث شکسته شدن موها و آسیب رساندن به آن ها می شود. البته این کار با حوله های لطیف تر که از میکروفیبر هستند، مشکلی برای موها به وجود نمی آورد.

 

شستن موها با آب سرد برای تسریع رشد مو

در صورتی که عادت دارید، هنگام استحمام از آب دغ استفاده کنید، بهتر است پس از شستن موها و قبل از خارج شدن از حمام، آن ها را با آب سرد آبکشی کنید تا منافذ کوتیکل مو بسته شده و سلامتشان تضمین شود.

 

 برای تسریع رشد مو از چه چیزهایی باید دوری کرد:
 

رنگ مو
رنگ موهای تیره، مانند رنگ مشکی، قهوه ای و شرابی ممکن است زیبا به نظر برسند ولی به دلیل مواد شیمیایی به کار رفته در آن ها، برای موها مضرات زیادی دارند و با از بین بردن چربی طبیعی مو، از رشد آن ها جلوگیری می کنند.

 

حالت دادن مو با وسایل حرارتی
درست است که سشوار، بابلیس یا اتومو به سرعت به موها حالت می دهند ولی این وسایل باعث آسیب رساندن به موها و تضعیفشان می گردند. علت آن هم حرارت به کار رفته در این محصولات است.

 

شانه کردن موهای خیس
محکم شانه کردن موهای خیس و سعی بر باز کردن موها، هنگامی که خیس هستند نیز، آسیب های زیادی به موها وارد می کند.

 

شستن موها با آب داغ
آب داغ چربی های روی مو را از بین برده و باعث خشک شدن مو و پوست کف سر می شود.

 

محکم بستن موها
با محکم بستن موها، فشار زیادی به موها وارد شده و این فشار وارد شده به فولیکل های مو باعث آسیب رساندن به موها می شود.

 

برای تسریع رشد موها، باید به بیماری های مزمن توجه کرد:

مشکلات تیروئیدی و کم کاری یا پرکاری غدد  می تواند منجر به ریزش مو شده و رشد موها را هم تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل باید برای داشتن موهایی سالم ابتدا از سلامت بدن و نداشتن بیماری هایی از این قبیل اطمینان حاصل کرد.

 
درمان های خانگی برای رشد سریع تر مو

در ادامه درمان های خانگی مختلفی برای رشد سریع تر موها معرفی شده است.

پیاز
ابتدا پیاز را پوست کنده و آن را به قطعات کوچکی در آورید. سپس آن را در مخلوط کن ریخته و آب به دست آمده را روی موها و کف سر بمالید. 30 تا 45 دقیقه صبر کنید و سپس موها را با شامپو بشویید.

 

سرکه سیب
2 قاشق سرکه سیب را با 1 پیمانه آب ولرم مخلوط کرده و پس از شامپو کردن موها، آن ها را با این مخلوط آبکشی کنید. سپس بار دیگر موها را با آب بشویید.

 

سفیده تخم مرغ
یک سفیده تخم مرغ را از زرده آن جدا کرده و با 1 قاشق روغن زیتون مخلوط کنید. سپس موها را با این مخلوط بشویید.

 

سیب زمینی خام
سیب زمینی را پوست کنده و آن را به تکه های کوچک تقسیم کنید. سپس آن را با مخلوط کن له کرده و آب آن را بگیرید. آب سیب زمینی را روی سر ماساژ داده و پس از 30 تا 45 دقیقه موها را با شامپو بشویید.

 

شیره نارگیل
شیره نارگیل را به عنوان کاندیشنر استفاده کرده و موها را با آب سرد بشویید.

 

چای سبز و عسل
1 قاشق عسل را با برگ های چای سبز مصرف شده ای ترکیب کنید. سپس آن را روی موها مالیده و 10 دقیقه صبر کنید. موها را با آب سرد و گلاب بشویید.

 

سیر
چند حبه سیر را له کرده و در ظرفی که حاوی روغن زیتون و روغن نارگیل است، بریزید. آن را روی موها مالیده و ماساژ دهید. این کار را هر روز به مدت 5 دقیقه تکرار کنید.

 

حنا
پودر حنا را با کمی ماست ترکیب کرده و آن را روی موها بمالید. پس از این که خشک شد، آن را با آب و شامپوی ملایمی بشویید.

 

روغن نارگیل
شب روی موها روغن نارگیل زده و ماساژ دهید. صبح روز بعد آن را با بشویید.

 

روغن ویتامین ای
شب روی موها روغن ویتامین ای مالیده و صبح روز بعد آن را بشویید.

 

روغن آرگان
چند قطره روغن آرگان در کف دست خود ریخته و آن را روی کف سر و ریشه موها بمالید. این کار را در طول شب انجام داده و صبح روز بعد موها را بشویید.

 

روغن جوجوبا
در یک کاسه، روغن جوجوبا را با کمی روغن زیتون ترکیب کرده و آن را روی کف سر بمالید. سپس تا صبح روز بعد صبر کرده و موها را بشویید. این کار را دوبار در هفته انجام دهید.

 

روغن زیتون
روغن زیتون را چه به صورت خوراکی و چه با ماساژ روی موها می توانید مصرف کنید.

 

 روغن کرچک
یک فنجان روغن کرچک را گرم کرده و آن را روی کف سر و موها ماساژ دهید. سپس یک حوله نرم دور موها پیچیده و 20 دقیقه برای شستن موها صبر کنید.