ترفند افزایش رویش مو

بسیاری از خانم ها خواستار داشتن موهای پرپشت و زیبایی هستند که به سرعت بلند شود. البته نمی توان به طور معجزه آسایی موهای طبیعی را در مدت کوتاهی بلند کرد ولی روش هایی وجود دارند که با کمک آن ها می توان رشد مو را سرعت داده و موها را بلند کرد. 

 

به طور متوسط هر ماه موها 1 سانت بلند می شوند. اما این روند برای برخی از افراد سریع تر بوده و علت آن هم ژنتیک است. به پروسه رشد مو، سیکل مو گفته می شود. سیکل مو در مجموع سه فاز دارد: آناژن، کاتاژن و تِلاژن. هر فاز ویژگی های خاص خود را دارد که طول موها را مشخص می کند. ممکن است یک تار مو در فاز آناژن بوده و تار دیگری در فاز کاتاژن قرار داشته باشد. بسته به ژنتیک فاز آناژن بین 2 تا 6 سال طول می کشد. رشد موها پس از این که به یک اندازه مشخص برسند، تمام نمی شود، بلکه پس از این که مدت زمان خاصی گذشته و عمر موها تمام شد، رشد آن ها متوقف شده و پس از مدتی می ریزند. به طور متوسط روزانه هر فرد 100 تار موی خود را از دست می دهد ولی تار موهای جدیدی به سرعت جای آن ها را گرفته و جایگزین می شود.

 

عوامل موثر در افزایش رشد مو
سن و استرس

استرس و برنامه پر تنش در زندگی یکی از علل اصلی ریزش موهاست. به علاوه تحقیقات نشان می دهد که با بالا رفتن سن، طول مدت مرحله آناژن کمتر شده و رشد موها کاهش می یابد. این به این معنی است که موها سریع تر می ریزند. علت این موضوع هم کم شدن میزان چربی روی موها و در نتیجه کمتر شدن سبوم روی آن هاست که به خصوص از اواسط دهه چهل زندگی کمتر می شود.

 

 

رژیم غذایی و ویتامین ها

می توان روی پوست کرم و لوسیون زده و به تقویت آن ها کمک کرد. ولی برای رشد موها باید از داخل بدن این کار را انجام داده و با مصرف آب فراوان و مصرف ویتامین ها و غذاهای سالم به تقویت ورشد موها کمک کرد.


به علاوه کمبود مواد غذایی در بدن و به خصوص کمبود پروتئین و آهن باعث ریزش موها شده و احتمال شکنندگی آن ها را بالا می برد. بیوتین موجود در مواد غذایی نیز به تقویت موها کمک کرده و کمبود بیوتین و فریتین منجر به کوتاه شدن دوره آناژن می شود. همچنین فعالیت بیش از اندازه غده تیروئید نیز ممکن است رشد موها را سریع تر کرده و آن ها را مستحکم تر کند. بنابراین در صورتی که کسی آب فراوان مصرف کرده و میوه و سبزیجات نیز در رژیم غذایی خود قرار دهد شاهد افزایش رشد موهای خود خواهد بود.

 
 

مراقبت های روزانه

بسیاری از افراد مراقبت از موها را شستن روزانه آن ها با شامپو و کاندیشنر می دانند. این در حالی است که موها را نباید هر روز شست. زیرا این کار چربی های مفید روی مو را از بین می برد. به علاوه در شستشوی موها نباید از شامپوهایی استفاده کرد که سیلیکون هستند. زیرا سیلیکون باعث شکستگی و آسیب دیدن مو می شود.

 

 

مرتب کردن موها

اغلب مشکلات مو در انتهای آن ها وجود دارد. به همین دلیل نیز مرتب کردن انتهای موها ممکن است کمی از اندازه موها را کوتاه کند، ولی به رشد بهتر موها در طولانی مدت کمک کرده و وز شدن و گره خوردن موها را نیز کاهش می دهد.
گفته می شود هر فردی باید بین 4 تا 6 هفته موهای خود را مرتب کند. اما اگر کسی به دنبال بلند کردن موهای خود باشد، بهتر است این کار را هر 8 تا 10 هفته انجام داده و به موها اجازه دهد تا بیشتر رشد کنند.

 

 

مصرف کمتر از وسایل حرارتی

بسیاری از آسیب هایی که روی مو به وجود می آید به دلیل استفاده از وسایل حرارتی مانند سشوار، بابلیس و اتو موست. این وسایل و حرارت آن ها باعث خشکی و به وجود آمدن دو شاخه شدن موها می شود. به علاوه کوتیکل مو در اثر حرارت آسیب می بیند. به همین دلیل بهتر است برای خشک کردن و حالت دادن مو از روش های جایگزین استفاده کرد.

 

 

آگاهی از جنبه های زیست محیطی

هوای گرم و قرار گرفتن در زیر آفتاب سوزان یکی از چیزهایی است که به موها آسیب می رساند. به علاوه کلر موجود در استخر ها نیز می تواند باعث خشکی و ریزش موها شود. به همین دلیل نیز بهتر است قبل از ورود به آب کلردار موها شسته شده و خیس شوند. موها مثل اسفنج هستند و مواد موجود در آب را به خود جذب می کنند. به همین دلیل نیز باید بیشتر از آن ها مراقبت کرد.

 

 

چه چیزهایی به رشد موها کمک می کند؟

 برای بلند کردن موها می توان از استرس دوری کره و موها را با کش و گیره محکم نبست. به علاوه نباید موهای خیس را بست.
 همچنین بهتر است از یک شانه مناسب برای شانه کردن موها استفاده کرد. روغن های روی مو و چربی های کف سر باعث رشد مو ها می شود.
 برای مراقبت از موها بهتر است از یک بالش ابریشمی استفاده کرد تا اصطکاک روی موها کاهش یابد.
 ماساژ کف سر با روغن های گیاهی باعث گردش بهتر خون در کف سر شده و به سلامت موها کمک می کند. این کار به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک کرده و به رشد سلول های جدید کمک می کند.
 برای مراقبت و رشد مو ها می توان از مولتی ویتامین ها و به خصوص ویتامین E استفاده کرد.

 

 

 موارد منع رشد مو

 مواد شیمیایی، مانند رنگ مو و فر کردن موها باعث آسیب دیدن موها شده و به همین دلیل بهتر است برای رنگ کردن موها از دانه های قهوه و یا حنا استفاده کرد.
 در صورتی که کسی می خواهد موهای خود را بلند کند، به هیچ وجه نباید موهای خود را دکلره کند. زیرا این کار باعث شکنندگی بیشتر موها می شود.
 همچنین نباید از وسایل گرمایی و حرارتی استفاده کرد تا موها آسیب کمتری دیده و سریع تر بلند شود. در صورتی که کسی بخواهد از این وسایل استفاده کند نیز باید از محصولات و سرم های محافظ حرارت استفاده کرده و سعی کنید تا با کمترین دمای ممکن موها را حالت دهید.