18روش افزایش رشد مو

 

مشکلات مو کدامند و راههای درمان آن چیست؟
از آن جایی که بسیاری از ما وقت چندانی برای مراقبت از موهای خود صرف نکرده و در انجام این کار دقت نمی کنیم، با مشکل دو شاخگی مو، ریزش موها، شوره، خشکی موها و مشکلاتی از این قبیل روبرو می شویم. بطور طبیعی، در هنگام ریزش مو و یا آسیب دیدن موها، به دنبال روشهایی برای افزایش و تسریع رشد مو هستیم

18 راهکار مفید برای تسریع رشد مو
 

  غذاهای مفید

تغذیه مناسب به داشتن موهایی درخشان و زیبا کمک می کند. برای این کار نیز باید ویتامین ها و مواد معدنی مناسب مصرف شود.

 

مواد غذایی مناسب و مفید جهت رشد مو

ماهی سالمون، دانه های روغنی، مرغ و دیگر منایع پروتئین و میوه های سرشار از ویتامین ث مانند توت فرنگی، ذغال اخته و غیره می توانند به رشد موها کمک کنند.

 


برای رشد مو، تا جای ممکن از مواد غذایی مفید استفاده کنید.

 

نکته


دقت داشته باشید که مصرف بیش از اندازه این مواد غذایی نیز تاثیر مثبتی ندارد و باید از این مواد به اندازه مصرف کرد.

 

  ماساژ کف سر 

ماساژ سر می تواند باعث رشد مو، شود. زیرا ماساژ باعث گردش بهتر خون شده و در نتیجه با این کار موها سریع تر رشد می کنند.


برای این کار نیاز به روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل و یا روغن زیتون میباشد.

 

روش استفاده از روغن نارگیل در ماساژ کف سر
همان طور که روغن نارگیل  تاثیرات زیادی روی پوست دارد، از آن می توان روی موها نیز استفاده کرد. برای این کار نیز می توان کمی روغن نارگیل روی کف دست ریخته و پس از این که آن را روی موهای خود به خوبی پخش کردید، وارد آب شوید. از آن جایی که موهایی که در معرض آب قرار می گیرند، شکننده تر از موهای معمولی هستند، با این روش می توان آن ها را تقویت کرد.همچنین می توان پس از مالیدن این روغن روی موها و کف سر، 20 دقیقه صبر کرده و سپس موها را با شامپو شست. این کار شوره روی موها را از بین می برد.


همچنین میتوانید کمی روغن نارگیل یا روغن زیتون را روی نوک انگشتان مالیده و به آرامی روی سر را به صورت حرکات دایروی ماساژ دهید تا روغن به کار رفته به خوبی جذب پوست شود. پس از یک ساعت نیز موها را بشویید.

 

 

  استفاده از داروهای گیاهی


شستشوی موها با داروهای گیاهی می تواند فولیکول های مو را تحریک کرده و به رشد سریع تر آن ها کمک کند.

 

برای رشد مو، باید از داروهای گیاهی مانند اسطوخودوس، جوجوبا و رزماری، استفاده کرد.

 ترکیب روغن های ضروری نظیر اسطوخودوس ، آویشن ، رزماری، چوب سدر و روغن های جوجوبا و هسته انگور نیز می تواند برای رشد مو، مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که روغن های درمانی را رقیق کنید خواص درمانی آن بدون سوزش خواهد بود.

برای آماده کردن این ترکیب گیاهی، کافی است سه قطره از روغن اسطوخودوس را با سه قطره روغن رزماری ، 2 قطره روغن آویشن ، 2 قطره روغن چوب سد و 4 قاشق چایخوری آب ترکیب کنید و همچنین از روغن هسته انگور و جوجوبا به میزان نصف قاشق چایخوری استفاده کنید. این ترکیب گیاهی را به مدت 7 ماه بطور روزانه بر روی سر استفاده کرده و پوست کف سر را با ان ماساژ دهید.

 

  شستن مو با جوشانده و آب گیاهان
 

مریم گلی:

دمنوش مخلوط شده این گیاه با سرکه سیب علاوه بر تحریک جریان خون، کف سر را نیز ضدعفونی می کند.این مخلوط را پس از شستن مو استفاده کنید.


دم اسبی:

این گیاه سرشار از ماده ای به نام سیلیکاست که در تقویت مو موثر است و مانع ریزش و شکستن مو می شود. دمنوش آن را با شامپو ملایم مخلوط و استفاده کنید تا موهایی سالم داشته باشید.
چای گیاهی و دمنوش های گیاهی نیز می توانند باعث تسریع رشد موها شوند.

 

  شستشوی مو با آب برنج:

 
آب برنج می تواند رشد مو را تحریک کند، تارهای مو را تقویت کند، و سلامت پوست سر را بهبود ببخشد. افزون بر این، آب برنج ریشه های مو را تقویت می کند، در شرایطی که حجم و درخشش بیشتری به آن می بخشد.

این روش درمانی بسیار ساده است و می توانید در خانه آن را انجام دهید، در شرایطی که دیگر نیازی به صرف هزینه های سنیگن برای خرید محصولات گران قیمت وجود ندارد. پس از شستشوی مو با شامپو، با آب برنج پوست سر خود را ماساژ دهید و به سمت انتهای تارهای مو حرکت کنید. زمانی که مو به طور کامل مرطوب شد، اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه به همان حالت باقی بماند، سپس سر خود را با آب شستشو دهید.

 

  عدم استفاده از کاندیشنر


در صورتی که کسی ریزش مو داشته باشد، به هیچ وجه نباید از کاندیشنر استفاده کند. زیرا کاندیشنر باعث تجمع آلودگی ها روی سر شده و ریزش موها را شدیدتر می کند.

 

 استفاده از شانه های دندانه درشت


شانه های دندانه درشت برای رشد مجدد موها مناسب تر هستند و از ریزش موها جلوگیری می کنند. به همین دلیل نیز بسیاری از متخصصین مو توصیه می کنند تا از این شانه ها استفاده شود.

 

نحوه استفاده از شانه دندانه درشت

پس از استحمام و بعد از آن که موها کمی خشک شدند، آن ها را شانه کنید.

 

نکته


در صورتی که موهای فری دارید، خیلی موها را شانه نکنید زیرا شانه کردن بیش از اندازه موها باعث وز شدن آن ها می شود.

 

 

  ماساژ با سر انگشتان


بسیاری از متخصصین مو توصیه می کنند که کف سر را با انگشتان به صورت عقب و جلو ماساژ داده شود تا با این کار رشد مو، تسریع شود.


 

نحوه ماساژ سر با انگشتان

نوک انگشتان را به مدت 5 دقیقه و به صورت عقب و جلو روی سر ماساژ دهید و این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

 

 

  ورزش


ورزش در کنار یوگا می تواند تاثیر مثبتی در رشد موها داشته باشد.

 

ورزش دادن عضله ها به سلامت بیشتر موها کمک کرده و از آن جایی که با ورزش گردش خون بهتر می شود، موها براق تر شده و بهتر رشد می کنند.

 

یوگا و ریلکس کردن
 
یک سری حرکات پایه‌ای یوگا معروف به آسانا و پرانایاما وجود دارند که گردش خون را تسریع می‌بخشد و در نتیجه خون‌رسانی بیشتری در قسمت سر، صورت می‌گیرد. هم‌چنین این تمرینات یوگا عمل گوارش را بهبود و استرس و نگرانی را کاهش می‌دهند. همه‌ی عواملی که ذکر شد از عوامل اصلی ریزش مو به شمار می‌روند. این روش طبیعی هم‌چنین مصرف اکسیژن توسط سلول‌های پوست سر را بهبود می‌بخشد و مواد مغذی ضروری را به آن‌ها می‌رساند. تمرین تکنیک‌های پرانایاما و یوگا به مدت زمان کافی رشد موها را بیشتر می‌کند.حرکات آسانا و پرانایامای یوگا باعث خون‌ رسانی و اکسیژن رسانی به پوست سر می‌شود و در نتیجه به جوان سازی موهای خشک و آسیب دیده کمک می‌کند و رشد مو را بیشتر می‌کند.

 

نحوه انجام ورزش یوگا:
در این حرکات یوگا باید ابتدا دست‌ها، پاها و زانوها را روی زمین قرار داد و دست‌ها باید در حالت عمودی و مقارن با پاها و به عرض شانه‌ها نگه داشته شوند. سپس پاهای خود را با بالابردن لگن صاف نگه می‌دارید و بر روی انگشتان پا می ایستید. کف دست‌های خود را روی زمین قرار دهید و زمین را فشار دهید و ستون فقرات خود را صاف نگه دارید. حالا لگن خود را به آرامی پایین بیاورید و بدنتان را به حالت اولیه برگردانید.


یوگا به تمام بدن کمک می کند تا آرامش یابد، تحقیقات نیز نشان می دهد که موهای کسانی که یوگا کار می کنند، سریع تر رشد می کند. 

هر صبح پس از بیدار شدن، کمی از وقت خود را صرف یوگا کنید.

 

 

  اجتناب از مدل موهای کشیده و محکم


مدلهایی که باعث کشیده شدن موها می شود، مانند بافت های آفریقایی و دم اسبی های محکم باعث آسیب رساندن به موها و ریشه آن ها می شود.

 

بهتر است به جای مدل موهای محکم از مدل موهای باز و شل استفاده کنید.

 

 

  حنا

حنا یک رنگ موی طبیعی و ماده ای تقویتی برای موهاست که می تواند موهای خاکستری و سفید را رنگ کرده و علاوه بر آن باعث تقویت موها شود. به علاوه حنا به رشد مو، کمک می کند.


حنا به تنهایی می تواند به رشد و تقویت موها کمک کند. البته می توان حنا را با زرده تخم مرغ و روغن خردل مخلوط کرده و به موها زد.

 

نحوه استفاده از حنا برای رشد مو

زرده تخم مرغ را با پودر حنا مخلوط کرده و آن را روی کل موها بمالید. این مخلوط باعث تقویت موها شده و رشد آن ها را سریع تر می کند.

 

 

  عدس و لوبیا


عدس و لوبیا و حبوبات سرشار از پروتئین هستند و به ترمیم موهای آسیب دیده کمک می کنند. پروتئین نیز به رشد موها کمک می کند.

 

نحوه استفاده از عدس و لوبیا برای رشد مو

این مواد را به صورت روزانه در رژیم غذایی خود مصرف کرده و بدین ترتیب به افزایش رشد مو، کمک کنید.

 

 

  سبزیجات و میوه های تازه


رژیم غذایی سالمی که سرشار از سبزیجات باشد نیز می تواند سلامت موها را تضمین کند. به خصوص این که در سبزیجات و میوه ها، ویتامین ها و مواد معدنی وجود داشته و می تواند از ریزش موها جلوگیری کند.

 

رژیم غذایی باید پر از میوه ها و سبزیجات بوده و همیشه از غذاهای رنگارنگی استفاده شود.

 

 

 استفاده کمتر از لوازم حرارتی برای حالت دادن مو


وسایل گرمایی که برای حالت دادن یا صاف کردن موها به کار می روند، رطوبت موها را از بین برده و باعث آسیب رساندن به آن ها می شوند. به همین دلیل نیز بهتر است تا جای ممکن از آن ها استفاده نکنید. اما در صورت استفاده بهتر است قبل از هر کاری روی موها از محصولات ضد حرارت استفاده کنید.

 

وسایل مورد استفاده جهت حالت دادن مو با وسایل حرارتی
اسپری و محصولات ضد حرارت

این محصولات را قبل از استفاده از سشوار، بابلیس یا اتو مو روی موها بمالید.

 

 

  خودداری از پروسه های شیمیایی بر روی مو


رنگ کردن موها، فر دائمی و یا صاف کردن دائمی موها همگی نیازمند استفاده از محصولات شیمیایی هستند که در طولانی مدت باعث آسیب رساندن به موها می شوند. این پروسه ها روغن های طبیعی مو را از بین برده و باعث ریزش موها و آسیب های دیگر می شود.

 

 

خواندن لیبل محصولات و خرید محصولات مناسب مو


محصولات مو را باید متناسب با نوع مو، تهیه کرد. به همین دلیل نیز باید توضیحات هر محصول را به دقت خوانده و سپس محصول مناسب را انتخاب کنید

بطور مثال برای درمان موهای آسیب دیده بهتر است از شامپوهایی استفاده شود که حاوی موادی برای ترمیم و تقویت مو هستند. همچنین میتوان برای موهای رنگ شده از محصولات و شامپوهای مناسب جهت موهای رنگ شده و دکلره شده استفاده کرد.

 

نکته


از محصولات شناخته شده و طبیعی و دارای استاندارد، استفاده کنید.

 

  مکمل های رشد مو
 

تغذبه صحیح، ورزش، کاهش استرس، استراحت، حصول خواب زیاد راهی برای به حداکثر رساندن توانایی رشد مو است. همین طور می توانید مکمل های خوب محتوی ویتامین های ضروری و مواد معدنی را بخورید یا می توانید فرمول شخصی برای خود بسازید.

 

از مکملهای رشد مو موارد زیر را میتوان نام برد:

 

ویتامین b کمپلکس ــ 50mg ویتامین های b مهم (شامل فولیت، بیوتین و اینوزیتول)

ویتامین b6 ــ 50mg

 ویتامین c همراه بیوفلاونویدها ــ 1تا 2 گرم در روز

 ویتامین e، به میزان 400 تا 800 iu

 بتاکاروتن 10000 تا 15000 iu در روز

توصیه در خوردن منیزیم، سولفور، روی (برای مصرف این مواد حتماً با یک متخصص مشورت کنید.)

سیلیکا ــ 300mg در روز

انواع گیاه گزنه 250mg سه بار در روز

روغن دانه کتان یک قرص

 

  پیشگیری از بیماریها با مراجعه به پزشک و چکاپ دوره ای
 

این نکته قابل ذکر است که برخی از بیماریها باعث ریزش مو میشود. در نتیجه با مراجعه به پزشک و چکاپ دوره ای سلامت بدن، میتوان از بروز بیماری و در نتیجه ریزش مو، جلوگیری کرد. بیماریهایی از قبیل کم خونی و یا تیروئید چنانچه توسط پزک تشخیص داده شوند و تحت درمان قرار بگیرند، رشد مجدد موها قطعا اتفاق خواهد افتاد و جای نگرانی نخواهد بود.