راهکار های طبیعی رویش مو

 

جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد مو برای همه مهم است. هیچ کس دوست ندارد موهای‌اش را از دست بدهد، ریزش مو نه تنها روی ظاهر فیزیکی فرد تاثیر می‌گذارد بلکه می‌تواند شرایط روحی-روانیِ او را نیز تحت تاثیر قرار دهد. داشتن موی کامل با سلامت، جوانی و زیبایی همراه است. بنابراین مشکل ریزش مو برای همه، و به ویژه برای زنانی که روی ظاهر فیزیکی‌شان خیلی حساس هستند، بسیار هراس‌آور است.

 

رشد مو در طول چرخه‌هایی صورت می‌گیرد و هر رشته در پایان چرخه‌ی رشد می‌ریزد. بنابراین، یک فرد بالغ و سالم در روز ۱۰۰ تار مو را از میان ۱۰۰،۰۰۰ تار مویی که در پوست سر خود دارد از دست می‌دهد. اگر ریزش مو بیش‌تر از این تعداد باشد، تکه‌های طاسی روی پوست سر پدیدار می‌شود. در اغلب موارد، ژن و پیری را مسئول مشکل ریزش مو می‌دانیم اما مطالعات علمی عوامل دیگری را نیز شناسایی کرده‌اند. این عوامل عبارتند از سیگار کشیدن، عدم تعادل هورمونی، استرس، عوامل محیطی، عفونت پوست سر، دارو، رژیم غذایی و اختلالات خاص پزشکی مانند بیماری‌های خود ایمنی و کم‌خونی فقر آهن.

ریزش مو قابل درمان است و می‌توانیم از آن جلوگیری کنیم اما به این دلیل که محصولات متعدد بی‌فایده و پر از مواد شیمیایی موجود در بازار به طور بالقوه مضر هستند، بهتر است از درمان‌های طبیعی استفاده کنیم. درمان‌های طبیعی موثر برای ریزش مو به راحتی در دسترس هستند، عوارض جانبی ندارند و بسیار مقرون به صرفه هستند.

در ادامه فهرستی از ۱۰ درمان طبیعی جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد آن آمده است:
۱. شیر نارگیل
شیر نارگیل تا به حال موثرترین راه جلوگیری از ریزش مو بوده‌است، چرا که بسیاری از مواد مغذی ضروری برای رشد مو در شیر نارگیل به وفور وجود دارد. این مواد مغذی عبارتند از پتاسیم، آهن و اسیدهای چرب. مواد موجود در شیر نارگیل علاوه بر تغذیه‌ی پوست سر، به داخل ساقه‌ی مو نفوذ می‌کنند، رطوبت را در آن حفظ می‌کنند و در نتیجه در برابر گرما و آلاینده‌ها از مو مراقبت می‌کنند. اسیدهای چرب نیز با اتصال به کراتین سازنده‌ی مو و تقویت آن مانع از بروز شکستگی در تارهای مو می‌شوند. استفاده از شیر نارگیل تازه روی پوست سرتان به صورت روزانه و به مدت چند ساعت قبل از شستشو، بسیار موثر است.

 

۲. خمیر تخم شنبلیله
تخم شنبلیله یک ادویه‌ی بسیار محبوب هندی است که به دلیل مزایایی که برای سلامتی دارد به غذاهای مختلف اضافه می‌شود. زمانی که خمیر تخم شنبلیله روی مو و پوست سر استفاده شود، رشد مو را تحریک می‌کند و با تقویت موها جهت جلوگیری از ریزش مو عالی است، چرا که غنی از پروتئین، اسید نیکوتین و هورمون است. تخم شنبلیله همچنین حاوی لسیتین است که مو را مرطوب نگه می‌دارد و مانع از بروز شکستگی در آن می‌شود. برای تهیه‌ی این خمیر، باید تخم شنبلیله را یک شب در آب خیس بگذارید و سپس آن را له کنید تا تبدیل به خمیر شود. پس از آماده کردن خمیر، آن را روی مو و پوست سرتان بگذارید و بعد از چند دقیقه آبکشی کنید. این درمان را دو بار در هفته تکرار کنید تا رشد موهای‌تان به طور قابل توجهی بهبود بیابد.

۳. ماسک تخم مرغ
مردم سراسر جهان ماسک تخم‌مرغ را استفاده می‌کنند. تخم‌مرغ یکی از قدیمی‌ترین درمان‌های طبیعی برای درمان شکستگی مو و ریزش آن است و این به دلیل خواص ترمیمی سفیده‌ی تخم‌مرغ است که مواد مغذی بسیار زیادی دارد. سفیده‌ی تخم‌مرغ میزان بسیار زیادی ید، سلنیوم، فسفر، آهن، گوگرد و روی دارد و به این ترتیب موها را براق، نرم و سالم می‌کند. ماسک تخم‌مرغ را به راحتی می‌توانید در خانه تهیه کنید.

۴. آب پیاز
آب پیاز دارای درصد بالایی گوگرد است که گردش خون را در پوست سر بهبود می‌دهد. گردش ضعیف خون و اکسیژن باعث مرگ سلول‌های پوست سر، و نهایتا ریزش مو می‌شود. بنابراین، استفاده از آب پیاز در مو و پوست سرتان ریزش مو را متوقف می‌کند و موجب بازسازی فولیکول‌های مو می‌شود. گوگرد نیز تشکیل کلاژن را بهبود می‌دهد و در نهایت منجر به رشد مجدد مو می‌شود.

آب پیاز دارای خواص ضد باکتری نیز هست و می‌تواند میکروب‌های روی پوست سر را که ممکن است مسئول ریزش موهای‌تان باشند، از بین ببرد. هفته‌ای یک بار و به مدت چند دقیقه آب پیاز را روی سرتان بگذارید و سپس آبکشی کنید، قطعا متوجه تغییرات قابل توجهی در موهای‌تان خواهید شد. بوی تند پیاز پس از شستشو از بین می‌رود.

۵. آلوئه ورا
آلوئه‌ورا به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان، خواص درمانی بسیاری دارد. آلوئه‌ورا می‌تواند ریزش مو را به تاخیر بیندازد و حتی در برخی مواقع موجب رشد مجدد موها شود. آلوئه‌ورا علاوه بر تغذیه‌ی مو، خواص فراوانی دارد و می‌تواند برای پوست و موی سر مفید باشد. آنزیم‌های پروتئولیتیک آن سلول‌های مرده‌ی پوست سر را حذف می‌کند، منافذ را پاک می‌کند و فولیکول‌های مو را که مسدود شده‌اند، باز می‌کند، و در عین حال خواص قلیایی کننده‌ی آن pH پوست سر را در سطح مطلوب نگه می‌دارد.

۶. انگور فرنگی هندی
انگور فرنگی هندی که با نام آلما نیز شناخته شده‌است، یک درمان جادویی است اگر دل‌تان برای داشتن موهایی بلند و سلامت غنج می‌زند. این گیاه علاوه بر ویتامین C، دارای خواص ضد باکتری، آنتی اکسیدان، لایه برداری و ضد التهابی است که کمک می‌کند پوست سرتان سالم و قوی باشد، و تاثیر مثبتی روی رنگدانه‌های مو دارد.

۷. آب سیب زمینی
ریزش مو می‌تواند در اثر تغذیه‌ی ناکافی تارهای مو ایجاد شود. اگر موهای شما خشک است، شکننده یا نازک شده‌است، باید این درمان را امتحان کنید. سیب زمینی غنی از ویتامین‌هایی مانند ویتامین B۶، ویتامین A و ویتامین C است و همچنین انواعی از مواد معدنی مانند فسفر، منگنز، کلسیم و نیاسین (ویتامین b۳) دارد. هنگامی که آب سیب‌زمینی تازه به طور مستقیم روی پوست سر مالیده شود، فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کند و مانع از خشک شدن مو و طاسی زودرس می‌شود.

۸. آب لیمو
پزشکان توصیه می‌کنند برای مبارزه با این اختلال از آب لیمو به جای شامپو‌های خشن استفاده کنید. pH پایین آب لیمو باعث می‌شود در تمیز کردن چربی و حذف سلول‌های مرده از پوست سر موثر عمل کند، و در عین حال ویتامین‌های فراوان موجود در آن باعث تغذیه‌ی فولیکول‌های مو، و رشد آنها می‌شود. استفاده از آب لیمو روی پوست سر شوره را از بین بردن، چربی روی پوست سر را کاهش می‌دهد و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

۹. ماساژ پوست سر با روغن های طبیعی
ماساژ پوست سر با روغن‌های طبیعی در جلوگیری از ریزش مو بسیار موثر است. گزینه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید از میان آنها انتاب کنید، مانند روغن آلما، روغن کرچک، روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن رزماری، روغن آرگان، روغن شترمرغ، روغن جوانه‌ی گندم، روغن جوجوبا یا روغن خردل. ماساژ دادن روغن بر روی پوست سرتان دو فایده دارد، هم از مزایای خود ماساژ که باعث آرامش و بهبود جریان خون به فولیکول‌ها می‌شود بهره می‌برید و هم از مزایای تغذیه‌ای‌ِ روغن‌ها استفاده می‌کنید.

 

۱۰. خمیر ریشه شیرین بیان
شیرین بیان یک گیاه دارویی بسیار قوی است که بسیاری از مشکلات مو و پوست سر را درمان می‌کند. این گیاه کمک‌تان می‌کند از شرِ شوره‌ی سر و پوسته‌های خشک خلاص شوید، و در نتیجه منافذ را باز می‌کند و خارش را تسکین می‌دهد. باید به مدت یک شب ریشه‌ی شیرین بین را در شیر خیس بگذارید و بعد آن را تبدیل به خمیری غلیظ کنید. سپس آن را به طور مستقیم روی نواحی مبتلا به ریزش مو در پوست سر بگذارید. برای این‌که بیش‌ترین نتیجه را بگیرید، بهتر است اجازه بدهید یک شب روی موهای‌تان بماند و سپس آبکشی کنید.

در سال ۲۰۱۶ هستیم و درمان‌های زیادی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد. اما بهتر این است که ابتدا برنامه‌ی غذایی‌تان را تغییر دهید یا قبل از استفاده از داروهای گران قیمتی که دارای عوارض جانبی عدیده‌ای هستند، مواد طبیعی را امتحان کنید. در بسیاری از موارد درمان‌های طبیعی می‌توانند مشکل اصلی را خواه کمبود تغذیه باشد یا عفونت، حل کنند، و باعث ‌می‌شوند مو به راحتی رشد کند و قوی‌تر و جذاب‌تر از قبل شود. با این حال، اگر ریزش مو‌ی‌تان به دلیل یک اختلال پزشکی مانند مشکل تیروئید یا نقص ایمنی ایجاد شده باشد، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.