ترمیم موی آسیب دیده با روشهای خانگی

 

جاده منتهی به موهای سالم به کمک محصولات، داروها، پروتئین و نرم کننده‌ها هموار می‌گردد. اگر موی آسیب دیده دارید، موهایتان سوخته، انتهای آن دو شاخه شده، از آفتاب آسیب دیده، ژولیده می‌شود و می‌شکند، وقت آن رسیده که سکان حفظ سلامت آن را به دست خود بگیرید. به راحتی فراموش می‌کنیم موهایمان چقدر ظریف و شکننده می‌توانند باشند. قرار گرفتن در معرض آفتاب، استفاده مکرر از سشوار یا اتوی مو، و حتی برس زدن‌های روزانه، همگی می‌تواند به موها آسیب وارد کرده و به آن جا می‌رسید که آرزو می‌کنید کاش ماشین زمان شما را به عقب بر می‌گرداند تا عمل ترمیم مو را به روش سالم انجام می‌دادید.

روشهای ترمیم مو و بازسازی موی آسیب دیده
باید به خاطر بسپارید که ترمیم مو برای موی آسیب دیده یک شبه اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه در طول زمان و با ایجاد عادات مناسب، می‌توانید این مسیر را به خوبی طی کنید.

ترمیم مو و پاکسازی مو از رسوبات سخت برای موی آسیب دیده
محصولاتی که برای تمیز کردن موهایتان استفاده می‌کنید و حتی آبی که برای پاک کردن این محصولات از موهایتان استفاده می‌کنید می‌توانند موها را از محدوده سلامت خارج کنند. وقتی مقادیر زیادی از این مواد بر روی موهایتان انباشته می‌شوند باعث می‌گردند موها بی حالت، بدون طراوت، و در انتهای رشته‌ها دوشاخه شده و حتی شکننده شوند و موی آسیب دیده ای داشته باشید. زدودن این کثیفی‌ها و آلودگی‌ها از موهایتان اولین گام در ترمیم مو و رسیدن به موی سالم است. یک درمان شفاف سازی با جوش شیرین یا شستشو یا سرکه سیب گزینه‌هایی عالی برای پاک‌سازی مو از تمام رسوباتی که از سختی آب بر آن‌ها نشسته و چیزهایی هستند که بر روی موها انباشته شده است. 

این که هر چند وقت یک بار باید این پاک‌سازی را انجام دهید، واقعا بستگی دارد به مقدار محصولاتی که استفاده می‌کنید و نوعی آبی که در لوله‌های خانه شما جریان دارند. اغلب افراد حداقل ماهی یک بار باید برای شفاف سازی موهایشان اقدامی انجام می‌دهند

 

 از موهایتان در برابر تابش خورشید محافظت کنید

 

یکی از بزرگترین مجرمین موی آسیب دیده ، کمرنگ شدن و شکنندگی انتهای تارهای مو، تخریب ناشی از تابش آفتاب است. اگر از موهایتان در برابر پرتو ماوراء بنفش نور خورشید محافظت نمی‌کنید حالا وقت آن رسیده که به این کار دست بزنید. درست است که در طول تابستان بیشتر در معرض آفتاب هستیم اما فراموش نکنید که آفتاب در تمام سال می‌تابد. این یادآوری‌ها شروع خوبی برای محافظت از موها در برابر خورشید هستند. بعد از گذراندن یک روز طولانی در زیر تابش آفتاب (سفر به سواحل، پیاده روی، فعالیت‌های ورزشی در فضای باز)، بهتر است برای ترمیم مو ، با یک درمان آب رسانی به موهایتان کمی آن‌ها را تحویل بگیرید تا آسیب‌ها را در همان جا باقی گذاشته و موهایتان را به شرایط عالی برسانید.

ترمیم مو ، درمان با روغن داغ را امتحان کنید
برای ترمیم مو، مقدار زیادی از روغن موی مورد علاقه خود را به موهای تمیز، شسته شده خود بمالید. حتی می‌توانید از روغن‌هایی مثل روغن زیتون یا روغن سنبل هندی موجود در آشپزخانه خود هم استفاده کنید. روی موهایتان کلاه حمام بکشید و با کمک یک حوله داغ یا سشوار و یا نشستن در زیر تابش آفتاب در یک روز گرم آن را گرم نگه دارید. پس از گرم کردن روغن صبر کنید تا موهایتان در دمای اتاق به تدریج سرد شود سپس با آب سرد آن را آب بکشید. 

درمان و ترمیم مو با روغن داغ را می‌توانید یک تا سه بار در ماه بر اساس میزان آسیب در موهایتان و خشکی آنها تکرار کنید. اگر مقدار روغن مورد استفاده زیاد باشد به موهایتان ظاهری چرب می‌دهد، پس یادتان باشد در مصرف روغن برای موی آسیب دیده زیاده روی نکنید.

ترمیم مو ، یک درمان عمیق با نرم کننده
هفته‌ای یک بار درمان با یک نرم کننده برای ترمیم مو و پیشگیری از تخریب‌ها و صدمات آتی موی آسیب دیده ، یک ضرورت است. همه نرم کننده‌ها مثل هم نیستند. مهم این است که نرم کننده مناسب موی خود را پیدا کنید؛ چیزی که موهایتان را سنگین و بی‌حالت نکند و یا باعث نشود موهایتان چرب و روغنی به نظر برسند. اگر موهایتان را رنگ می‌کنید، استفاده از نرم کننده به طور خاص برای موهایتان اهمیت دارد. رنگ از روی موی آسیب دیده زودتر از موی سالم از بین می‌رود. 

اگر برایتان امکان دارد با آرایشگر خود برای انتخاب نرم کننده مناسب برای موهایتان مشورت کنید.

ترمیم مو ، موهایتان را کوتاه کنید

باید واقعیت را بپذیریم؛ اگر موی آسیب دیده داشته باشید، انتهای آن‌ها شکسته و دو شاخه شده و هر روز شاهد ریختن بیش‌تر موهایتان هستید. کوتاه کردن مو (یا حداقل به صورت منظم اندکی از سر موها را کوتاه کردن) موهایتان را نجات می‌دهد. لازم نیست موها را خیلی کوتاه کنید.

اگر با کوتاهی مو مشکلی ندارید موهایتان را کاملا کوتاه کنید؛ و اگر بلندی مو برایتان مهم است حداقل تا جایی کوتاه کنید که به موهای سالم برسید و موی آسیب دیده را کوتاه کنید.

برای ترمیم مو ، از مدل‌های خرد استفاده کنید؛ به چهره خود یک نمای تازه بدهید یا حتی با بعضی مدل‌های باب روز کنار بیایید. به این ترتیب بخشی از موی آسیب دیده را حذف می‌کنید و بقیه با سرعتی اندکی بیشتر ترمیم می‌شوند.

 

مواد طبیعی و موثر برای ترمیم موهای آسیب دیده
 

آووکادو

 

 

آووکادو سرشار از ویتامین، اسیدهای چرب ضروری و مواد معدنی است که به بازگرداندن درخشش به موها کمک بسیاری می‌کند.

یک آووکادوی رسیده را له کرده و با یک تخم‌مرغ ترکیب کنید و روی موهای خیس قرار دهید. اجازه دهید به مدت 20 دقیقه روی موها باقی بماند و سپس موهای خود را با آب گرم شست‌وشو دهید. برای ترمیم مو بهتر است که این درمان هفته‌ای یک بار تکرار شود.

 

کره

 

کره درمان مناسبی برای موهای آسیب‌دیده و خشک است. برای استفاده از تاثیرات کره، مقدار کمی از آن را روی موهای خشک ماساژ دهید و سپس موهای خود را با یک کلاه بپوشانید. نیم ساعت صبر کنید و سپس موهای خود را با شامپوی مناسب شست‌وشو دهید. این روش باعث درخشش بیشتر موها شده و آسیب ددیدگی موها را ترمیم می‌کند.

 

روغن زیتون

 

روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب بسیاری است که برای ترمیم مو مفید هستند.

نصف فنجان روغن زیتون را گرم کنید و سپس موهای خود را به آن آغشته کرده و ماساژ دهید. یک پوشش پلاستیکی روی موها قرار دهید و سپس موها را درون حوله بپیچید و بعد از گذشت 1 ساعت، موهای خود را با شامپوی مناسب بشویید.

 

چای
 

 

 

چای فقط یک نوشیدنی نیست و می‌توان از آن برای درخشش طبیعی موها استفاده کرد. برای این منظور مقداری چای سیاه را در یک لیتر آب دم کنید و بعد از شست‌وشوی موها با شامپو، از چای به عنوان یک شست‌وشوی نهایی استفاده کنید.

انجام این کار به صورت مرتب درخشش موها را بیشتر می‌کند. توجه داشته باشید که چای سیاه روی رنگ موها نیز تاثیر دارد و آن را بیشتر می‌کند. بنابراین از چای مناسبی برای موهای خود استفاده کنید. به طور مثال، اگر موهای بوری دارید بهتر است از چای بابونه استفاده کنید.

 

سرکه سیب
 

 

استفاده از این ماسک، یک درمان فوق‌العاده برای موهای آسیب دیده است.

1 قاشق چای‌‌خوری سرکه سیب را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و 3 سفیده‌ی تخم مرغ ترکیب کنید و سپس موهای خود را با این ترکیب آغشته نمایید. پوششی پلاستیکی روی موهای خود قرار دهید و به مدت نیم ساعت صبر کنید و سپس موها را با شامپو شست‌وشو دهید.

 

 

تخم مرغ

 

یکی دیگر از مواد طبیعی مفید برای موهای آسیب‌دیده تخم‌ مرغ است. برای استفاده از خواص تخم مرغ، یک عدد تخم مرغ را با چنگال بزنید تا زرده و سفیده‌ی آن ترکیب شود و سپس آن را به شامپوی خود اضافه کنید و موهای آسیب دیده را با آن شست‌وشو دهید. بهتر است که این شامپو به مدت 5 دقیقه روی موها باقی بماند. این درمان برای افزایش پروتین‌های مورد نیاز مو مفید است.