چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

داشتن موهای بلند، زیبا و سالم یکی از علاقه‌مندی‌های بیشتر خانم‌هاست اما چگونه میتوان رشد موها را افزایش داد و از این نعمت زیبا بهره‌مند شد؟

 

موهای بلند بسیار جذاب و خیره‌کننده هستند و بیشتر خانم‌ها تمایل دارند که موهای خود را بلند کنند و با استفاده از مدل‌های مختلف زیبایی و جذابیت خود را بیشتر از همیشه نشان دهند. همه ما می‌دانیم که رشد طبیعی موها بسیار آهسته بوده و در هر ماه چیزی در حدود 1 تا 2 سانت رشد دارد.

اگرچه این میزان رشد کم است اما اگر مراقبت از موها به درستی صورت نگیرد ممکن است همین میزان کم نیز کاهش یابد. شما می‌توانید با استفاده از توصیه‌ها و روش‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، روند رشد موها را افزایش دهید و از زیبایی آن لذت ببرد. 

 

افزایش رشد موها با مواد غذایی
اگر می‌خواهید رشد موهایتان افزایش یابد بهتر است تغییراتی را در برنامه غذایی خود داشته باشید. مواد غذایی بسیاری وجود دارند که سرشار از ویتامین، مواد طبیعی و مواد مغذی بوده و نقش بسیار موثری در افزایشش سلامت و رشد موها دارند. اگر این مواد غذایی به درستی در برنامه غذایی گنجانده شوند می‌توانند تاثیرات چشم‌گیری را در افزایش رشد موها داشته باشند.

 

غذاهای حاوی پروتئین سلامت مو، ناخن و پوست را تضمین می‌کنند. بنابراین از مقدار پروتئین کافی در برنامه غذایی خود استفاده کنید. مواد غذایی غنی از پروتئین عبارتند از:  مرغ، بوقلمون، ماهی تن، سویا، ماهی قزل آلا، گوشت گاو، میگو، گوشت گوسفند، قارچ، ساردین.

اگر می‌خواهید موهایتان سالم بمانند و رشد سریعی نیز داشته باشند لازم است تا مواد غذایی حاوی آهن را نیز در برنامه غذایی بگنجانید. کمبود آهن در بدن یکی از دلایل اصلی ریزش موهاست. از مواد غذایی سرشار از آهن می‌توان به سویا، عدس، اسفناج، دانه کنجد، لوبیا، حبوبات و زیتون اشاره کرد.

اسیدهای چرب ضروری یکی دیگر از مواد غذایی بسیار عالی برای رشد موها هستند که می‌توان با مصرف دانه کتان، گردو، ماهی سالمون، سویا، میگو، سبزیجات، گل کلم و کدو آن را تا حد زیادی در بدن تامین کرد.

 

6 روغن طبیعی برای موها 
به طور معمول در ساخت شامپوها، محصولات مراقبت از مو و ... از روغن استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید از روغن‌های طبیعی و سالم برای موهایتان استفاده کنید، ابتدا با خواص و فواید این 6 روغن طبیعی آشنا شده و از آن‌ها برای افزایش رشد و سلامتی موهایتان استفاده نمایید.

 

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین انتخاب‌ها برای موهای آسیب‌دیده است. با توجه به ساختار آن، روغن نارگیل دارای ساختاری بسیار خاص بوده که می‌تواند به سادگی به عمق و ریشه‌ی موها نفوذ کرده و باعث مرطوب شدن ریشه‌ی موها می‌شود. روغن نارگیل و زیبایی مو را بخوانید.

روغن کرچک
روغن کرچک نقش بسیار موثری در افزایش رشد موهاف مرطوب شدن مو و مانع از ایجاد عفونت در پوست سر می‌شود. خواص روغن کرچک را بخوایند!

روغن زیتون
روغن زیتون یک نرم‌کننده طبیعی برای موهاست و باعث بهبود سلامت پوست شده و از ایجاد شوره سر جلوگیری می‌کند. 

روغن بادام
روغن بادام یک تغذیه عالی برای موهاست و علاوه‌بر افزایش رشد موها باعث می‌شود تا موهایتان درخشش و زیبایی بیشتری داشته باشند.

روغن رزماری
اگر می‌خواهید در کنار افزایش رشد مو از شوره سر، ریزش مو و سفید شدن موها جلوگیری کنید، حتما استفاده از روغن رزماری را در برنامه مراقبت از موهای خود بگنجانید. با فواید رزماری بیشتر آشنا شوید.

روغن آووکادو
این روغن یک منبع عالی از اسیدهای چرب ضروی، اسیدآمینه و مواد مغذی است. علاوه‌براین وجود ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین A، E، B، و D در این روغن به عنوان یک نرم‌کنده، مرطوب‌کننده، تقویت‌کننده برای موها هستند.

 

کارهایی که نباید برای افزایش رشد موها انجام داد
 

 

1. از شانه‌های پلاستیکی استفاده نکنید
یک شانه مناسب و خوب می‌تواند ریزش موهایتان را کاهش دهد! برای اینکه بتوانید با استفاده از شانه رشد موهایتان را افزایش دهید لازم است از شانه‌ای استفاده کنید که از مواد طبیعی برای ساخت آن استفاده شده باشد. شانه‌های چوبی و یا شانه‌های که در ساخت آن‌ها از موی حیوانات استفاده شده است بهترین گزینه در این زمینه هستند. اگر موهایتان با این برس‌ها شانه کنید مطمینا بعد از گذشت مدت کوتاهی موهایتان بسیار نرم‌تر و درخشان‌تر خواهد داشت.

2. از حوله خشن و زبر برای خشک کردن موها استفاده نکنید
اگر حوله‌ای که برای خشک کردن موهایتان استفاده می‌کنید بیش از حد خشن و خشک باشد می‌تواند منجر به شکستگی تارهای مو شود. همیشه سعی کنید از یک حوله نرم و با حرکات ملایم موهای خود را خشک کنید.

3. موهای مرطوب را شانه نکنید
زمانی که موها خیس و مرطوب هستند خاصیت کشسانی و آلاستیک بیشتری دارند و در اثر شانه کشیدن ممکن است صدماتی به تارهای مو وارد شود. اگر شانه زدن موهای خیس بسیار ضروری بود حدالامکان این کار را با استفاده از انگشتان دست انجام دهید و از شانه کردن آن با برس خودداری نمایید.

4. موهای خود را تحت فشار قرار ندهید
امتحان کردن مدل موهای مختلف بسیار هیجان انگیز و جذاب است اما در بسیاری از مواقع ممکن است به موها آسیب وارد شود. مثلا صاف کردن موها با ابزارهای حرارتی یا فر کردن موها با بیگودی، شینیون‌های محکم، مدل موی دم اسبی و ... آسیب‌های جدی به موها وارد می‌کنند. پس بهتر است از این مدل موهای محکم به ندرت استفاده کنید.

5. اجتناب از شستن موها با آب داغ
هرگز موهای خود را با آب داغ نشویید این کار باعث ضعیف شدن ریشه‌ی موها می‌شود و احتما شکسته شدن تارهای مو را افزایش می‌دهد. بنابراین همیشه از آب گرم و ملایم برای شستن موها استفاده کنید.

6. موها را دکلره و بی رنگ نکنید
اگرچه دکلره کردن مو باعث می‌شود تا نتایج بهتری از رنگ موی مورد علاقه‌ی خود بگیرید اما این کار صدمات بسیاری را به موها وارد می‌کند و اگر موهایتان ضعیف و آسیب دیده باشد ممکن است رشد موها تا حد زیادی متوقف شود. 

 

کارهایی که باید برای افزایش رشد موها انجام داد
1. ماساژ دادن پوست سر

این کار باعث افزایش گردش خون در سر و ریشه‌های مو می‌شود. ماساژ دادن پوست سر کار بسیار آسانی است و می‌توانید در هر زمانی با استفاده از نوک انگشتان خود پوست سر را ماساژ دهید. البته می‌توان این کار را با برس‌های مخصوص و مقداری روغن طبیعی نیز انجام داد. نتایج این کار به سرعت قابل مشاهده است!

2. کوتاه کردن مو به طور منظم
در هر ماه مقدار کمی از انتهای موی خود را کوتاه کنید "به خصوص اگر موهایتان دارای موخوره است"! این کار باعث افزایش سلامت موها شده و به تدریج رشد موها نیز افزایش می‌یابد. این کار باعث کاهش حجم موها شده و در نتیجه مواد نغذی سریعتر و بهتر به تمام تارهای مو می‌رسد. حداقل هر 8 تا 12 هفته مقدار کمی از موهای خود را کوتاه کنید!

 

3. خشک کردن موها در هوای آزاد
استفاده از سشوار را تا حد امکان کاهش دهید و اجازه دهید تا موهایتان به روش طبیعی و در هواز آزاد خشک شود. اما اگر برای خشک کردن موها عجله دارید حتما سشوار را با فاصله‌ی 20 سانتی متری نسبت به موها بگیرید تا میزان آسیب آن کمتر باشد.

4. غذای سالم بخورید
همانطور که قبلا اشاره شد، مواد غذایی سالم و طبیعی در افزایش رشد موها بسیار موثر هستند بنابراین استفاده از غذاهای سالم را به هیچ عنوان فراموش نکنید. 

 

5. بیوتین و ویتامین‌ها
برای اینکه موها سالم‌تر بمانند و رشد بیشتری داشته باشند باید از بیوتین و ویتامین B و C در برنامه غذایی خود استفاده کنید. 

سلامت‌ترین غذاهای غنی از بیوتین عبارتند از: بادام، بادام زمینی، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، جو، پیاز، هویج، گوجه، ماهی سالمون و گردو.

از غذاهای غنی از ویتامین B می‌توان به ماهی ساردین، قزل آلا، ماهی تن، کدو، غلات سبوس‌دار، گوشت بره، میگو، گوشت گاو، ماست و شیر گاو اشاره کرد.

مواد غذایی حاوی ویتامین C نیز عبارتند از: پاپایا، فلفل، کلم بروکلی، توت‌فرنگی، آناناس، پرتقال، کیوی، گل کلم و ... .

6. مراقبت از موها
اگر همیشه از سشوار و سایر ابزارهای حرارتی برای خشک کردن و حالت دادن به موهایتان استفاده می‌کنید حتما استفاده از محصولات مراقبت از مو را نیز در برنامه مراقبتی خود بگنجانید و با این کار آسیب‌های وارد شده به موها را ترمیم کنید.

7. استفاده از درمان‌ها و ماسک‌های خانگی
گاهی نیز می‌توان با استفاده از مواد طبیعی و تهیه‌ی ماسک‌های خانگی و ارزان، موهای خود را تقویت کنید و تا حد زیادی مشکلات آن را برطرف نمایید.