دلایل زیادی برای نازک شدن موها ذکر شده است؛ یکی از قابل قبول ترین آنها به رژیم غذایی و کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مربوط می شود. توصیه می شود افرادی که جنس موهای شان بسیار نازک است و پوست سر خشکی دارند، از مواد غذایی که مزاج گرم و خشک دارند مثل سیر، پیاز، ترب، تره، پیازچه، نعناع و جعفری، زیتون، نخود و. . . استفاده نکنند. افرادی که موهای ضخیم و چرب دارند، استفاده از این مواد غذایی (گرم و خشک) برای آنها بلامانع است.

همچنین افرادی که مزاج پوست شان مرطوب است، می توانند از ترکیباتی مثل «مورد» استفاده کنند. شامپوهایی که عصاره «مورد» دارد، برای این افراد نقشی کمک کننده دارد. حتی نوشیدن شربت خوش طعم دانه «مورد» هم برای این افراد توصیه می شود.

بهترین روش طبخ ماهی
ماهی دیگر ماده غذایی است که برای سلامتی افراد به خصوص موها مفید است. فقط باید به عنوان ادویه به آن آویشن زد و با روغن کنجد سرخ کرد. بعد از میل ماهی فرد حتما خرما بخورد. همچنین زدن تخم مرغ به ماهی توصیه نمی شود اما به طور کلی در طب سنتی به خوردن ماهی قزل آلا و ماهی سفید بیشتر تاکید شده است. این کارها مانع سرد مزاجی و به دنبال آن ریزش مو می شود.

این مواد غذایی را جدی بگیرید
در طب سنتی مواد غذایی از چهار گروه مایع، جامد، گاز و انرژی تشکیل شده اند که در اصل آب ، خاک ، آب ، باد و آتش است. مو برخلاف خون که جزء آبی اش زیاد است، جز خاکی هم زیاد دارد. به همین دلیل در طب سنتی توصیه می شود از مواد غذایی که املاح ارضی (عناصر خاکی) دارند؛ مثل آجیل ها، حبوبات از جمله ماش، نخود و عدس، میوه ها مثل سیب و گلابی و به و بادنجان، نان های سبوس دار، کشک و... بیشتر استفاده شود.

همچنین مواد غذایی که سرشار از روی هستند (گوشت گاو، تخمه کدو، میگو، قارچ و اسفناج آبپز و آهن) و مواد غذایی مثل جگر، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم مرغ و سبزیجات دارای برگ های سبز تیره و پهن مثل اسفناج، حبوبات و میوه های خشک مخصوصا برگه زردآلو می توانند در سلامتی مو نقش مهمی داشته باشند.